First impressions - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu First impressions - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu

First impressions

Door: Ruben & Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise en Ruben

06 Januari 2015 | IJsland, Reykjavik

We zijn er eindelijk! Na vele voorbereidingen en organisatorische beslissingen is het eindelijk zover. Er was een heel afscheidscomité dat ons naar Schiphol bracht. Dit gaf ons een heel fijn en hartverwarmend gevoel! Over zes weken komen onze moeders, mijn zus en Ruben's zusje al bij ons langs. Gezellig!

We zijn zondag 04-01-2015 aangekomen op het vliegveld van Keflavik om 16.10 uur. Toen we aankwamen was het helaas al donker.... maar gelukkig sloot de transfer naadloos aan op onze vliegreis. Om 18.00 uur waren wij bij ons appartement (kijk bij de foto's voor wat impressies van ons appartement).

Olga, onze huisbazin, verwelkomde ons. Zij vertelde hoe alles werkte, gaf ons de sleutels, etc. We waren erg hongerig door de reis en het wachten dus gingen we daarna gelijk op pad. Wat Ruub niet wist/ons niet verteld was, was dat de deur van de gezamenlijke keuken (tegelijkertijd de ingang van ons appartement) niet op slot mocht, maar dit had hij wel gedaan.... Gelukkig kwam Olga datzelfde moment binnenlopen. Zij keek verbaasd en had dit nog niet eerder meegemaakt zei ze.

Olga: why did you lock the door?
Ruben: because I thought I had to...
Olga: oh no.. we never lock this door, otherwise the older man (de persoon met wie wij de keuken en badkamer delen) can't get in.
Ruben: oh... do you know how to open it?
Olga: no, I don't have a key of that door.
Ruben & Elise: -_-

Olga: my husband has the key of that door
Ruben: o thats great!
Olga: but he is not at home for a while.
Ruben: so now what can we do?
Olga: just go eat something, in the meantime I'll try to fix it.

Ruben en ik moesten erg lachen om het feit dat we onszelf op de eerste dag van aankomst al hadden buiten gesloten. So that's what we did... we hebben heerlijk gegeten bij een pizzeria en daarna nog even door de stad gelopen en 's avonds vielen we vervolgens als een blok in slaap.

De volgende dag was gelijk onze eerste schooldag. We zijn extra vroeg opgestaan om de weg daarna toe te ontdekken. We hadden een kaart mee waar de universiteit op aangekruist stond en met 25 minuten lopen waren we er. Onderweg kwamen we nog twee internationale studenten tegen, Kim (Oostenrijk) en Ibon (Spanje). Ze liepen met ons mee naar het juiste lokaal. We hadden daar een orientation meeting, waarin ons werd verteld wanneer onze lessen precies beginnen, waar we moeten zijn, hoe we ons IJslandse verblijfsdocument op konden halen en nog veel meer praktische dingen. Na de meeting zijn we met Kim en Ibon boodschappen wezen doen. We konden het gelijk heel goed met elkaar vinden, dus vroeg Ruben of zij bij ons wilde komen eten die avond. Dit was erg gezellig! Na het eten zijn we met hun en wat andere internationale studenten naar een pub gegaan waar live muziek was, ook heel gezellig! We hebben gelijk wat nummers uitgewisseld.

Vandaag hebben we 's ochtends wat langer in bed gelegen. We moeten beide nog erg wennen aan het laat licht en vroeg donker worden... Daarna zijn we naar de universiteit gegaan om ons Kennitala op te halen (IJslands ID-nummer). We hebben de stad verkend en heel wat gelopen... heerlijk door de koude sneeuw in deze prachtige stad! Vanaf ons appartement is het ongeveer 2 min. lopen naar de Hallgrimskirkja. Dit is een hele bekende kerk in IJsland (zie foto's). Deze kerk is door heel de stad te zien. Dus wanneer we de weg niet weten, lopen we gewoon richting die kerk en dan komt het altijd goed!

Vanavond lekker samen koken en 's avonds is er een bonfire (vuurwerk show) naast die kerk...dus daar gaan we even bij kijken.

De rest van deze week hebben wij vrij, behalve vrijdag. Dan gaan we naar onze faculteit (Faculty of Education) toe voor een soort welkomst-bijeenkomst.

Bedankt voor al jullie leuke reacties tot nu toe, heel leuk om te lezen dat jullie ons volgen!

• 06 Januari 2015 - 18:55

Jeroen En Denise:

Hoi moppie wat een super leuk begin van jullie avontuur.
    We vinden het stoer van jullie hoor? Zo'n onderneming.
    Geniet lekker van alles om je heen want voor je het weet ben je alweer thuis.
    Yeeeee hihi.

Super dikke kus en knuffel van ons.

• 06 Januari 2015 - 19:28

Elika En Eelco:

Hee Elise en Ruben,

Leuk verslag! Goed te horen dat jullie het nu al naar je zin hebben. Geniet ervan lekker met zijn tweeën. Dikke knuffel.

• 06 Januari 2015 - 19:41

Ingrid:

Wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen! Een leuk begin van een mooi avontuur!
    Genieten daar! X

• 06 Januari 2015 - 20:42

Herman:

Dag schatten,

Fijn om IJsland zo een beetje over jullie schouder heen mee te kunnen maken.
    Blijf vooral schrijven! xxx Herman

• 06 Januari 2015 - 20:45

Remco:

Hee,, nou super leuk hoor.... geniet ervan , Het nachtleven schijnt daar ook super gaaf te zijn. Vooral voor de mannen, die schijnen daar erg weinig te zijn. haha
    Heel veel plezier jullie. Groetjes Remco

ps Rieneke was erg zenuwachtig hoor... tot ze hoorde dat jullie waren aangekomen( lief he )

• 06 Januari 2015 - 21:21

Monique Wijman:

Hé IJSLANDSE studenten, wat een leuk verhaal het klinkt allemaal heel avontuurlijk. Goed om te horen dat het goed gaat. Genieten van de vrije dagen ;-)
    Gr monique en Paul

• 06 Januari 2015 - 23:03

Hans Wiggers:

hello Elise en Ruben,
    Fijn om over jullie schouder mee te kijken wat jullie beleven in Reykyavik.
    Advies, geniet ervan en speciaal voor Ruben: pas goed op Elise!!!!!!!

• 06 Januari 2015 - 23:43

Mamma:

Ja ja studeren in Ijsland dat begint mooi met de 1ste week al vrij lekker naar de pub, mooi vuurwerk, lang op bed.
    Helemaal leuk hoor geniet er maar lekker van hele dikke kus van ons allemaal.

• 07 Januari 2015 - 00:12

Désirée:

Wat leuk om het via de blog met jullie nmee te kunnen beleven dit mooie avontuur in Reykjavik!! GEWELDIG. Lekker genieten vann de mooioe dingen om jullie heen.
    Hou ons op de hoogte.
    xxxx Dees

• 07 Januari 2015 - 17:21

Ilona:

lieve mensen,
    wat een leuk appartement! ontzettend fijn om zo mee te kijken in jullie leventje in IJsland. Geniet ervan.

• 07 Januari 2015 - 21:01

Marijan En Leo:

Wat fijn om op deze manier aan een avontuur te beginnen. Leuk om dan in een paas uur een klik te hebben met mede studenten. Nog 1 dag lekker vrij om te genieten en dan begint het echte werk. Heel veel plezier en we blijven jullie volgen. Groet.

• 09 Januari 2015 - 14:11

Willem Kohlen:

Ik vind het leuk dat ik jullie op deze manier kan volgen

Alsik naar de foto s kijk is het een mooi eiland.

Jullie moeten natuurlijk ook nog de engel in de sneeuw maken !

Groeten en een heel mooie leerzame en gezellige tijd, die heel snel om zal zijn

doei

• 09 Januari 2015 - 21:56

Jos Van Den Hoven:

Leuk hoor die verhalen. De verbinding viel weg. X papa. Ze zitten allemaal om de tafel.

• 10 Januari 2015 - 10:13

José Roeleveld:

Hi Knappertjes, wat een leuk verslag van jullie eerste week daar, lekker genieten hé , ik blijf jullie zeker volgen !!!!