Family visit - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu Family visit - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu

Family visit

Door: Elise en Ruben

Blijf op de hoogte en volg Elise en Ruben

27 Februari 2015 | IJsland, Reykjavik

Een hele week lang hebben we heerlijk bijgekletst, geknuffeld, vulkanen en watervallen en nog veel meer gezien! Het was heel fijn om onze moeders en zussen een weekje over te hebben. Ze sliepen in een hotel, ongeveer een kwartiertje lopen van ons huisje. Het begon op woensdag 18 februari toen mijn moeder en zus in Ijsland arriveerden. Natuurlijk hebben we al veel contact gehad over whatsapp en skype, maar elkaar vasthouden is toch veel beter. We hebben bij ons thuis wat gegeten en de volgende dag zijn we lekker door de stad en langs het water gelopen. Rond 17.00 uur waren Ruub zijn moeder en zusje ook bij het hotel. Iemand uit onze klas raadde ons ‘Café Paris’ aan. Hier hebben we de eerste avond lekker gegeten, en dit was gelijk ons stamcafé de rest van de week. Ijsland is best prijzig, maar dit was een leuk café om een kopje koffie te drinken en wat te eten, ook qua prijs.

Ons eerste tripje deden we vrijdag, de walvissenboottocht. Het weer was niet heel erg mooi, maar het was droog. Op het water was het best koud dus werd ons aangeraden om van die geweldig mooie reflecterende overalls aan te trekken. Wij (Ruben, Judith en ik) deden dit. Het was prachtig op het water. Overal om ons heen waren bergen. We hebben een aantal keer een rug van een walvis gezien en ook een zeehond. Omdat de walvis maar heel kort verscheen hebben we gratis tickets gekregen om nog een keer de tocht te kunnen doen, zolang het bedrijf bestaat.

We hadden van tevoren een auto gehuurd voor het weekend, een 7 persoons chevrolet captiva SUV. Zaterdagochtend hebben we die opgehaald om 09.00 uur ’s ochtends. We reden ermee naar het hotel waar onze familie zat, om hen op te halen. JA HOOR, we staan één minuut stil… Guess what happens? De auto die voor ons geparkeerd staat rijdt iets te hard achteruit, botst tegen ons aan, HOPPA, nummerplaat kapot… Nam enige tijd weg van onze dag helaas, maar dit bederfde de pret niet, want het was een prachtige dag. We hebben “The Golden Circle” gedaan. We zijn met de auto langs Thingvellir, de geisers en de waterval Gullfoss gereden. Thingvellir wordt ook wel het national park genoemd. Het is een historisch park, waar Ijsland zijn onafhankelijkheid kreeg en jaarlijks veel belangrijke ontmoetingen en vergaderingen plaatsvonden. In dit park is ook te zien dat de twee aardplaten (de Noord-Amerikaanse plaat en de Euratische plaat) uit elkaar schuiven. Elk jaar schuiven zij gemiddels 2cm uit elkaar. We zijn hierna verder gereden naar Geysir. Dit is een geothermisch gebied waar op het moment de geiser Strokkur heel actief is. Elke 5 minuten spuwt de geiser heet water de lucht in waar het eigenlijk gelijk bevriest. Dit was te zien op mijn jas en Ruben zijn broek, aangezien wij een keer perongeluk vlak bij de geiser liepen toen hij uitbarstte. Heel bijzonder om dit te zien! Niet heel fijn om te ruiken, want de zwavelgeur blijft nog wel een tijdje in je neus hangen als je hier bent geweest… We hebben de golden circle afgerond met een bezoekje aan Gullfoss, een prachtige waterval.

Voor zondag had ik een mooie planning gemaakt, zodat we de auto goed zouden benutten. Nou dit hebben we gedaan… helaas niet zoals we dit bedacht hadden… Toen we eenmaal een half uur op de grote weg waren kwam er een enorme sneeuwstorm, met heel veel wind. Het zicht werd steeds minder, dus besloten we terug te gaan. Het was niet verantwoord om de weg op te gaan. Later hoorden we ook dat alle wegen naar en vanuit Reykjavik afgesloten waren, maar toen zaten wij er natuurlijk al op… A fin, eind goed al goed, want de planning voor zondag, hebben we gewoon naar dinsdag opgeschoven.

Maandag zijn we met een bus naar de Blue Lagoon gegaan. Dit is wederom een gebied waar warm geothermisch water zich bevindt. De temperatuur is zo rond de 40 graden, heerlijk! Het water zit vol met mineralen en moet heel goed voor je huid zijn. Er zijn ook verschillende plekken in het water waar je maskertjes op kunt smeren. Ook is er een bar in het water te vinden waar je lekkere gezonde sappen kunt drinken. De Blue Lagoon bevindt zich midden in de bergen, het uitzicht was geweldig!

Dinsdag, de laatste dag, besloten we om een auto te huren zodat we toch de volle planning van zondag nog konden doen. We zijn eerst naar Kerid gereden, een vulkaan met een explosiekrater. Hier konden we heel goed inkijken. In de krater ligt een plas water, die zomers felblauw is, maar nu wit van het ijs en de sneeuw die daarop lag. Heel bijzonder om op de krater te staan van een vulkaan! We zijn verder gereden naar de zwarte stranden van Ijsland, bij Vik, in het zuiden. Dit was een lange rit, maar zo de moeite waard. De ruimte die Ijsland heeft is onvoorstelbaar. Overal onbetaste, prachtige natuur. Paarden die bij elkaar staan in een open plek, bergen en vulkanen om ons heen, mooie gletsjerwateren, wauw! Onderweg naar de black beaches kwamen we de Seljalandsfoss tegen, een 65 meter hoge waterval. Vanaf hier konden we ook de Westmaneilanden zien (11 km. van het zuiden vandaan). Eenmaal bij de zwarte stranden aangekomen was het al half vijf, waardoor we niet lang konden blijven. We wilden niet te lang in het donker rijden, omdat de wegen hier niet of heel slecht verlicht zijn. De zwarte stranden waren heel indrukwekkend. Het zand is puur vulkanisch, waardoor het zwart is. Heel apart om te zien. Op de weg terug reden we nog langs de Skogafoss waterval. ’s Avonds zijn we nog gezellig uit eten gegaan en hebben uitgebreid afscheid van elkaar genomen. Dit viel me nog best zwaar. Ik mis mijn familie, mijn werk, het koor waar ik bij zing en alle andere alledaagse dingen van “thuis”, en door het afscheid nemen besefte ik dat het nog heel lang duurt voordat ik het bordje “Wijk bij Duurstede” weer zie… Maar we zijn gelukkig met zijn tweeën hier en we hebben het heerlijk. Het is hier geweldig en we gaan nog zo veel mooie dingen zien en doen hier, wij zijn hier nog lang niet klaar!

Bedankt voor deze mooie week Mam, Rien, Dees en Juud!

Dit was weer een behoorlijk verhaal, en hopelijk geven de foto’s een goeie indruk van al het moois wat wij hier gezien hebben.

Veel liefs
XXX

• 27 Februari 2015 - 01:23

Rieneke:

Wij hebben ook een heerlijke week gehad en wat was het fijn jullie weer te zien en vast te houden! Nu gezien met eigen ogen wat een prachtig land IJsland is, geniet daarvan en veel plezier daar nog even! Dikke kussen

• 27 Februari 2015 - 19:46

Ilona:

geweldig mooie foto's. wat een adembenemende natuur.
    super dat jullie van elkaar hebben genoten.
    en ja...afscheid nemen doet dan zeer.

dikke kussen en kroelen,
    xxx ilona