Rotte eieren! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu Rotte eieren! - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Elise en Ruben - WaarBenJij.nu

Rotte eieren!

Door: Ruben en Elise

Blijf op de hoogte en volg Elise en Ruben

11 Januari 2015 | IJsland, Reykjavik

Herman van Wijngaarden, je hebt gelijk! Er zijn inderdaad veel goede bandjes hier. Het uitgaansleven in IJsland is heel anders dan dat van Nederland. Er zijn hier niet echt clubs, of plaatsen waar je lekker kunt dansen... maar, het barst hier van de pubs, koffiebars en cafeetjes. Een hele gezellige sfeer! En bijna overal waar we tot nu toe zijn geweest, speelde er een live band of een dj. Gisteravond zijn we bijvoorbeeld naar een feest geweest in een hostel, op de bankastraeti (het uitgaansgedeelte), daar was ook een hele goede band. Het was een bijeenkomst van ESN (Erasmus Student Network). Zij organiseren allerlei feesten, maar ook tripjes naar bijvoorbeeld vulkanen, gletsjers, geisers, bergen, etc. Ruben en ik gaan ons maandag bij ESN aanmelden. We krijgen dan een pas waar we bij veel plekken en tripjes korting krijgen. Ook krijgen we dan een IJslandse simkaart voor onze telefoons, zodat we niet zo veel geld eraan uit hoeven te geven als we elkaar willen bellen of smsen.

We zijn hier vandaag nu een week, maar kunnen aan een paar dingen niet gewend raken... Vooral het laat licht, en vroeg donker worden is moeilijk voor ons Margriet... Het wordt hier pas rond 11.00 uur licht, en om 16.00 uur wordt het alweer donker... Als we vroeg op moeten voor school, voelt het alsof het midden in de nacht is haha! Maar ze zeggen dat het elke dag 3 minuten steeds wat eerder licht wordt...

Wat ook echt heel erg wennen is hier, is de stank van het water... Je zou denken voor zo'n modern land dat dat hier goed geregeld zou zijn... maar het warme water stinkt hier echt ontzettend naar rotte eieren!! Als je het drinkt proef je er niks geks aan... maar als ik bijvoorbeeld mijn handen was, of we doen de vaat met warm water, dan stinken je handen echt naar rotte eieren. Vooral onder de douche is de geur echt schrecklich... maar goed, ook daarvan zeggen ze dat je er aan gewend moet raken... Iemand vertelde ons de reden van de stank. Het schijnt dat ze hier het warme water vanuit de geisers gebruiken voor het warm worden van het gewone water in de huizen enz. Dat water uit die geisers stinkt heel erg naar zwavel, vandaar die geur van rotte eieren...

Vandaag gaan we naar een vlooienmarkt. Ze schijnen daar van alles te hebben. We hopen dat we een lekker stukkie vlees of vis kunnen vinden voor een redelijke prijs, want in de supermarkt is het niet te betalen! We hebben voor een pondje gehakt 8 euro betaald (1200 kronen)!. En als je hier een stukje kipfilet wilt, per 800 gram betaal je 17,50 euro (2000 kronen)! Dus ik denk dat we vegetariërs worden haha... Alles kost veel geld hier trouwens, gisteren bestelde ik een colaatje en een biertje... 10 euro (1500 kronen)!! We proberen hier zuinig te doen met boodschappen enz. zodat we wat meer geld overhouden om leuke dingen te doen zoals die tripjes van hierboven...maar het is wel echt moeilijk... Het is verleidelijk om "slecht" te gaan eten hier, omdat groenten en fruit schaars zijn, en veel geld kosten... Maar daar moeten we een manier voor vinden! Dus het is inderdaad maar goed dat we een sportschool hebben gevonden hier Margriet haha...

Afgelopen vrijdag was mijn broertje jarig, hebben toen geskyped met mijn familie. Het voelde raar om er niet bij te zijn voor de eerste keer, maar het was aan de andere kant ook erg leuk om iedereen te zien via de computer. Vooral opa en oma vonden het erg verwonderlijk, die techniek van tegenwoordig! Over zes weken komen onze moeders en zussen langs met z'n vieren, daar kijken wij erg naar uit!

• 11 Januari 2015 - 16:13

Mamma.:

Daar kijken de mamma,s en zussen ook erg naar uit, maak vast een lijstje met spulletjes die we mee kunnen nemen voor jullie.
    Wat leuk al die bandjes dat is eigenlijk echt iets voor pappa.
    Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

• 14 Januari 2015 - 20:59

Leo:

Leuke verhalen en inderdaad rotte eieren zijn wij niet gewend. Denk ook aan je zilver want dat wordt echt heel zwart. Ondanks dat het duur is toch maar genieten en denken dat je straks weer echt lekker kunt eten van echte hollandse groente. Dus mama groenten uit het eigen land invriezen en mee naar ijsland. Lieve groet vanuit een winderig en kletsnat Wijk bij Duiurstede